Hund og Kat

Vi udfører ambulante behandlinger på hunde

Vaccinationer af hunde

Hunden skal vaccineres for at beskytte den mod alvorlige sygdomme, som man ikke har nogen effektiv behandling imod, hvis den bliver smittet.

Vi vaccinerer hundene mod:

• Hundesyge (revaccination hver 3. år)
  • Parvovirus (revaccination hver 3. år)
  • Hepatitis (revaccination hver 3. år)
  • Leptospirose (revaccination årligt)
  • Rabies (revaccination hver 3. år)
  • Kennelhoste (revaccination årligt).

Hvalpe modtager antistoffer (modstandskraft) med modermælken. Denne beskyttelse holder til hvalpen er ca. 8-12 uger gammel. Hvalpe vaccineres på det tidspunkt, hvor modstandskraften (mængden af antistoffer) fra modermælken er ved at forsvinde. Hvalpene vaccineres med få ugers interval, indtil de er 12-16 uger gamle. Dette gøres for at sikre hvalpene optimal beskyttelse i det første leveår.

Katten skal vaccineres for at beskytte den mod sygdom. Vaccination beskytter både den enkelte kat, men vaccination bidrager også til at holde smittepresset nede i hele kattebestanden. I danmark bør alle katte vaccineres mod Kattesyge og Katteinfluenza. Derudover kan kattens levevis gøre det relevant at vaccinere mod andre sygdomme også.

Vi vaccinerer katte normalt mod:

• Kattesyge
  • Katteinfluenza
  • Chlamydia

Aflivning og kremering

Det kan være frygteligt svært at tage en beslutning, at tiden er ved at være ind til at sige farvel til ens kæledyr.

Du kan vælge om du vil have en almindelig kremering eller en enkelt kremering af dit kæledyr. Du kan også få den døde krop med hjem og begrave dyret.

Kremeringen sker i et kæledyrskrematorium, og ved almindelig kremering tages der hånd om flere dyr på én gang. Ved enkelt-kremering følger en journal det enkelte dyr, som håndteres individuelt under hele processen. Asken leveres i en urne, som du kan hente hos dyrlægen inden for få uger. Der findes urner der kan nedgraves, bruges til at sprede asken ud, eller man kan få urner til at gemme som synligt minde.

Medicinsk udredning og behandling

Tilstande, som kræver medicinsk udredning, viser sig ofte ved symptomer som anorexi/nedsat appetit, øget drikkelyst, opkastninger, diarré eller vejrtrækningsbesvær.

Desuden kan symptomer være meget uspecifikke, der kan ses nedstemthed, vægttab – eller øgning, ændringer i huden og lymfeknuder.

Den medicinske udredning indledes med dyrets sygdomshistorie (anamnese). Derefter foretages en klinisk undersøgelse og der tages blod– og urinprøve for at få et overblik over, hvor det primære problem er. Blod– og urinprøven viser hundens eller kattens blodværdier, samt funktionen af de indre organer. Herefter vurderes hvilke andre undersøgelser der skal foretages, for at opnå en diagnose.

Tandbehandling

Tandsmerter er meget ubehageligt for både mennesker og dyr. Derfor er det vigtigt som hunde- eller katteejer at være opmærksom på smertesymptomer hos dyret.

Du skal være opmærksom, hvis din hund eller kat:

• Lugter ud af munden
  • Salver ekstra meget
  • Har knækket en eller flere tænder
  • Har løse tænder
  • Tager sig til munden med poten
  • Har et dalende humør
  • Udvikler misfarvninger på tænderne (gul/brun)
  • Bløder fra tandkødet
  • Har nedsat appetit
  • Tygger i kun den ene side af munden

Kastration (Vi tilbyder ikke Sterilisation)

Hanhunde kastreres ofte af medicinske årsager eller af adfærdsrelaterede årsager. Vi tilbyder også kemisk kastration som er et implantat som indsættes under huden men varrighed på 6 eller 12 mdr.

Kirurgisk behandling

Diverse ambulante kirurgiske behandlinger.